Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Asam Pedas Ikan Pari
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
Asam Pedas Ikan
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Friday, 16-Mar-2007 13:50
Asam Pedas Ikan Pari
baru-baru ni kkliza beli ikan pari untuk buat asam pedas..tapi baru arini sempat buat..
jangan terkejut sebab walaupun dah beberapa hari [sebelum balik kampung] kkliza beli..tapi kesegaran isi ikan tu masih terserlah... :-D :-D
ini adalah disebabkan masa kkliza beli tu ikan pari tu masih betui2 fresh...
al-maklumla kannn..kakliza kan tinggal kat tempat ikan segar bugar.... :P



ASAM PEDAS IKAN PARI

bahan
500 gm ikan pari [bersihkan]
10 biji bendir
1 biji buah tomato [belah 4]
1/2 cawan jus asam jawa
5 tangkai daun kesum
4 s/b minyak masak
garam

bahan mesin
20 tangkai cili kering
1 labu bawang besar
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 s/k kunyit serbuk
3 cawan air

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga naik minyak dan wangi.
2. Masukkan air asam jawa dan air. Renehkan sehingga mendideh.
3. Masukkan ikan & garam dan biarkan sehingga mendideh lagi.
4. Masukkan buah tomato, daun kesum dan bendir.
5. Perlahankan api dan biarkan sehingga naik minyak dan sayur lembut.
6. Angkat dan hidangkan bersama nasi putih dan ikan masin.


1. jeff ~~ samalah ngna kkliza..mmg peberet asam pedas..lauk yg merah menyala-nyala ni...sedap jer nampak... :-D
2. MamaFaMi ~~ kalau tak makan ikan pari boleh tukarkan ngan ikan kembung..parang..tenggiri atau apa2 ikan jer...asalkan ada dalam stok kat umah... :-D ..kkliza suka ikan pari sebab tak der tulang..payah sikit nak tercekik tulang..hahhahahaa... LOL LOL
3. rinnchan ~~ kkliza pun kalau ada asam [edas..makan tu mmg betambah laa...
4. k.shida ~~ masak rendang ikan pari..nampaknya boleh cuba nanti..biasanya kkliza masak kari kalau dah jemu masak asam...anyway..kat Kerteh ni ikan pari segar fresh..rege pun murah jer..sekilo dalam rm5 jer...
5. MUZA ~~ w'salam...asam pedas mmg tak menjemukan... :-D ..asben kkliza kurang makan ikan pari tapi anak2 suka..so dia pun tak kisah sangat...
6. wise_gal ~~ mmg betui.kalau masukkan nenas lagi mengancam..tapi sedap gak kalau 7. zana/ros ~~ samalah kita..tapi aceli asam rebus utara tu mmg sedap kalau disrup sruppppppp....kecoq ayak lioq dah niee.... LOL
8. :ida isk ~~ betui tu..kalau kena ngan gandingan lauknya..fuhhhh..mmg sodappp... :-D
9. tasha ~~ InsyaAllah akan kkliza pastekan resepi tu...tapi nanti kkliza p tangkap ikan pari dulu yer.... LOL LOL
10. syerah&zainul ~~ nyummm..nyummmmm
11. umi-kal Nasution kaynasution@hotmail.com ~~ mmg betui..kkdg tu mmg susah gak nak dapatkan ikan pari ni..sekali sekala tu banyaklah...kkliza x suka ikan pari ekcil dan nipis tu..tarak isi... ;-)
12. mamazieza ~~ hahhahaha..serupa la...asben kkliza kureng makan ikan pari ni....
13. tanjung-puteri marcie_y_k@hotmail.com ~~ hahhaha..agaknya belum makan lagi kot..tu pasal perut menyanyi...
14. zakiah ~~ kalau tak der daun kesum..boleh juga gunakan daun limau purut..atau daun ketumbar..kira orait la tu..atau buh serai jer pun ok gak...
15. dR ali drali@miosh.net ~~ kkliza pun baru jer rasa asam pedas melaka masa p sana baru-baru ni...tapi kurang ngancem laaa... :-S
16. iyta anita_ghani@yahoo.com ~~ kalau nak lebih sedap..biarkan mendideh cara perlahan-lahan selepas masukkan ikan tu...api kena perlahan sebab kalau masak cara mengejut..air kuah tu tak meresap masuk dalam ikan..biarkan naik minyak cantik jer...cubalah buat..semoga berjaya..praktis make perpeks... :-D
17. Shukri Sfawani sfawani@hotmail.com ~~ :-D :-D ..jom cuba masak...
18. onde ~~ salam...kalau nak lin dalam blog U..no hal punya..silakan..dan diucapkan terimakasih banyak2... :-D
19. miss lia ~~ biasalah kalau tenguk gambar makanan perut mmg pandai menyanyi..kkliza pun kkdg tu begitu juga... :->
20. ~F&Z~ ~~ mudah ke dapat ikan pari kat sana... :-D
21. akma akma_jee25@yahoo.com ~~ sama-sama kasih... :-D
22. nabialishad ~~ marilah pindah sini..senang kkliza nak minta tolong masak dan perabihkan ujimasak resepi masakan kkkliza .... LOL
23. linad ~~ kiranya ramai orang suka masakan asam pedas..asam podeh ni...
24. RaqynRafiqin ~~ kalau u all dekat ngan kkliza..mmg kkliza ulurkan jer..senng citer... ;-)
25. june chanteq@kedaimelayu.com ~~ terimakasih atas undangan tu...
26. izkha ~~ hehehhe...kkliza pun kkdg srup srap gak asam pedas ni walapun tumis..kira bayangkan macam tomyam jer.... :-D
27. Ajzie ~~ mahap la kalau buat terliur...tapi kkliza mmg suka buat asam pedas..kkdg tu saja buat lebih..boleh makan 2 ari..kakkakakkaka...[kes tipu masak... LOL LOL ]
28. ctredzuan ~~ w'salam..kkliza rasa kat tganu ni banyak ada ikan pari yg isi tebal
29. rozeela ~~ tak per..apa nak malu pulak..kalau nak datang kena buat appoinment la..sebab kkdg kkliza masak singgang/rebus ikan dan makan roti bakar jer..tarak spesel...kecuali terrajin sendirik..kakakakkakaka...
30. krayolan ~~ kedai tu daha lama tutup dah..so kalau nak bahan p kat FAST Bakery Kemaman nun..macam2 adddaaaaaaa... :-D
31. msza lizawasip@yahoo.com ~~ w'salam...kkliza pun kkdg tu terlioq abis tenguk gambo geng masak fp ni...nampak syeddappppppp jer...
32. nurul ~~ aisey man..orang kampung la....nanti balik mesia bolehlah jumpa kkliza kalau balik anak bukit...tapi selalunya masa cuti sekolah jer laaa...
33. Noor ~~ Alhamdulillah... :-D
34. misa misa_ibu@yahoo.com.sg ~~ mahaplah kkliza tak sediakan beep untuk sapu ayor liur tu... LOL LOL
35. z-fad ~~ sabo..sabo..nanti balik kita lepas rindu dendam masakan mesia... LOL
36. EMA ZULL emazull_1@yahoo.com ~~ hahhahaha..lawak jer... LOL LOL
37.zoomer ~~ Alhamdulilah ... :-> :->
38. marlin ~~ mmg banyak orang suka amsakan asam pedas ni..sebab tak berapa pedas..cukup asam garam dan takder gunakan santan..so less kalestrol.... :->
39. zlaa zlaa00@yahoo.com ~~ sib baik goda mulut jer..kalau goda tuannya..tak ker haru...
40. nonie ~~ mmg betui..ramai yg sukakan masakan asam pedas...kkliza tak suka beli ikan pari bahagian ekor..ini yg berbau hancing sbb kkdg penjual tu terpotong pundi kencing dia kot....
41. zana qsfragrant_07@yahoo.com ~~ nanti kkliza akan p sana..InsyaAllah..nak amik bau... :-D :-D
42. Shida Aziz - Sweet Frosting ~~ terimakasih shida...
43. Ina ~~ biasanya kkliza klik gambo kecil tu..copy urlnya dan paste kat entry posting ni..cubalah buat..
44. zlaa zlaa00@yahoo.com ~~ sedap gak gunakan ikan salmon tapi kalau ada daun kesum lagiii sedapppp.... :-> :->
45. jehan najib nuruljehan.mohdnajib@yahoo.com ~~ mmg masakan ibu tiada tandingannya..rahsianya kerana keikhlasan hati seorang ibu... :-D
46. MuMMy NiNi ~~ TQ..semoga seronok melawat fp kakliza... :-D
47. RosLeenda ~~ alahai..sorilaaa...kkliza pun tak sangka lalu Segamat..dah dalam perjalanan baru asben cakap lalu situ sebab mulanya nak lalu KL --> Seremban --> Alor Gajah
48. ju juariahyunus@yahoo.com ~~ TQ so much..InsyaAllah mana yg boleh kkliza bantu akan kkliza tolong...


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.